Znáte citát od Ralpha Smarta, který říká: „Představte si, že pokud by stromy vydávaly WiFi signál, tak bychom zasadili tolik stromů a pravděpodobně bychom také zachránili planetu. Škoda, že produkují pouze kyslík, který dýcháme.“
Stromy nám toho podle mě dávají mnohem víc. O tom, jak mi pomohly při druhé rodičovské dovolené, píšu tady. Pokud máte zvídavé děti, pořiďte jim třeba sešit s touto tématikou (náš od Svojtky doporučuji věkově pro asi 1. – 2. třídu).

Jak zapojit naše smysly
V podstatě i jeden strom na zahradě dokáže poskytnout dítěti množství aktivit. Když ale vyrazíte do lesa, výběr se ještě rozšíří. Pojďte využít všechny své smysly. Mnozí možná potrénují i svoji trpělivost a naučí se zklidnění (obojí pravidelně testuji na sobě).
Zrak: Tohle zvládají i ti nejmenší. Co můžeme pozorovat?
- Jak se větve a listy hýbají ve větru?
- Jaký stín strom vrhá a jak se posunuje?
- Jak se sluneční paprsky míhají mezi listy?
- Která zvířátka strom využívají (dutiny stromů, hnízda, chodbičky v kůře)?
- Jak vypadá kůra? Ohraničte si její část (nebo vyfoťte detail) a představte si, že jste mravenec, který zde žije. Co tvoří váš svět? Náš vidíte na fotce.

Hmat: Tady je naopak vhodné oči zavřít (případně zavázat šátkem).
- Pohlaďte kůru (jak moc se liší dub od buku nebo třeba smrku), nebo horní část pařezu.
- Osahejte si i listy a jehličí (opět zkuste najít rozdíly).
- Obejměte strom a jen tak tam spolu chvíli stůjte. Je jiné, když jej objímáte, nebo se o něj opíráte zády?
Sluch: Aktivita, která se bude provádět lépe právě v lese, než třeba v městském parku, kde je více rušivých zvuků, ale i s těmi lze pracovat. Poslouchejte: šustění listů, vrzání větví, zpěv ptáků.
Čich: I zde doporučuji zavřít oči.
- Cítíte vůni dřeva?
- Poznáte, jak voní pryskyřice?
- Očichejte mech.
- Rostou na stromě nebo v jeho blízkosti houby? Čichněte si k nim.
Chuť: Ochutnávat plody přímo ze stromu doporučuji jen u těch ovocných. Pokud ale chcete vyzkoušet víc, můžete si plody, pupeny, listy, jehličí i kořínky nasbírat a doma zpracovat do čajů, mastí, tinktur, koupelí, obkladů. Nebo si některý takový výrobek koupit. Co třeba čaj z lipových květů, esenciální olej z jedle nebo borovice, koupel z dubové kůry…
Hry v lese
Pokud už bylo odpočívání a testování smyslů dost (stačí vybrat jen jednu z předchozích aktivit a příště zase jinou), zapojte celé tělo a zabavte se některou z těchto her.
Hra na zajíce: Můžete uvést příběhem o tom, jak liška honí zajíce. Ten kličkuje mezi stromy a u každého si radostně poskočí, že ho liška nechňapla. U starších zajíců máme pravidlo, že musí strom oběhnout dokola, než vyběhne k dalšímu. Je na vás, jestli budete všichni zajíci, nebo si mezi sebou zvolíte lišáka.
Hra na veverky: Každá veverka si vybere na začátku jeden strom, ke kterému se postaví. Na heslo „výměna“ musí vyběhnout a vyměnit si u stromů místa (jako při hře škatulata). Zazní-li pojem „střídání“, přeběhne každá veverka k novému, dosud volnému stromu.
Honička opička: Klasická hra na honěnou, kde je domečkem to, když se oběť nedotýká země (pověsí se na větev, obejme strom rukami i nohami, vyskočí na pařez). Kdo je chycen, stává se tím, který honí ostatní.
Hod šiškou: Vše už je řečeno v samotném názvu. Házet lze samozřejmě i kaštanem, nebo žaludem, ale my nepatříme k nejpřesnějším, takže nám šiška svojí velikostí vyhovuje nejvíc. Trefovat můžete kmen stromu, prostor na zemi vymezený klacíky, větší kámen, nebo jakýkoliv jiný vhodný cíl (tím není žádný člověk ani zvíře). Můžete si předem stanovit množství nábojů a počítat si počet zásahů.

Výtvarné aktivity
Pokud patří vaše děti spíše mezi kreativce, mohly by je zaujmout tyto činnosti. Rovnou přiznávám, že u nás jsou nejoblíbenější.
Obrázky z přírodnin: To je přesně ten okamžik, kdy využijete všechny poklady, které cestou posbíráte a vláčíte s sebou a současně záminka, proč je nedonesete až domů. Kameny, větvičky, mech, šišky, žaludy, kytičky… Seskládejte z nich obrázek, vyfoťte na památku a nechte ho v lesní galerii.
Domeček pro skřítky: Velmi podobné předchozímu, ale ve 3D. Určitě jste takových domečků v lese potkaly spousty – je to u dětí (a i u nás dospělých) velmi oblíbené.
Sběr různých listů: Doma pak můžete vylisovat a vytvořit si herbář. Pokud je vám milejší frotážování, vezměte papír, pastelky a s chutí do toho. Z listů se lepí i obrázky (tipů je plný Pinterest), nebo naše školní klasika, kdy spodní stranu potřeme temperou a obtiskneme na papír.





Takže nejenom kyslík, ale také zklidnění, protažení těla a rozvoj kreativity nám stromy dokáží poskytnout. A víte, co na nich máme nejradši my? To, že se na ně dá vylézt a vidět pak svět tak trochu z nadhledu.
Jak jsem začala, tak i skončím. Opět Ralph Smart: „Brát věci s troškou nadhledu je skvělý způsob, jak překonat strach… bavme se.“


Zbožňuji tvorbu aktivitit pro děti a cestování. Mám vystudované učitelství geografie. Pomáhám rodinám trávit jejich společný čas na procházkách hravě. Více o mě si můžete přečíst v mém příběhu.
Přeji si, ať v mých článcích najdete inspiraci, pobavení a užitečné informace.
Už několikrát jsem si to četla, moc se mě to líbí, jsi moc šikovná.
Děkuji za pochvalu! Moc si toho vážím.
Chtěla jsem dát smajlík a nevím jak?